Conference program (overview)

The programme outlined below is preliminary and subject to revision in light of ongoing organizational considerations. Adjustments to the schedule may arise as the conference structure is further refined. In addition, the range of sessions and content will be continuously expanded and updated.

In addition to the continuously updated online version, the current conference programme is also available for download in PDF/UA format. Please note that all versions remain provisional and are subject to ongoing revisions and updates.

DOWNLOAD PDF/UA: available soon

17 March 2026 Pre-conference day

16:00 – 19:00 Visit of the city of Luxembourg – guided Tour

18 March 2026 DAY 1

08:30-09:30Registration and Welcome (Foyer)
09:30-10:00Opening Session (Main Auditorium)
Opening musical performance and speeches by national representatives
10:00-10:30Plenary Session 1 (Main Auditorium)
Beratung und Unterstützung von Lernenden mit Beeinträchtigung des Sehens und Blindheit: Geschichte, Stand und Perspektiven
Prof. Dr. Sven DEGENHARDT
10:30-11:00Coffee Break (Panoramic Bar)
11:00-12:30Cerebral Visual Impairment (Main Auditorium) Discussion on the latest research and clinical practices in educational support for CVI. Dr. Michèle MAZEAU Dr. Lydia UNTERBERGER Dr. Cathy Williams
12:30-14:00Lunch (Panoramic Bar)

14:00 – 15:30 CVI & didactics: Parallel lectures & workshops

14:00 – 15:30Effectiveness of Individualized Strategies to Vision-Related Needs
Sonja Alimović, Matea Kasun Luburić, Andrea Paulik
Workshop BR-PL
14:00 – 15:30The European Professional Network on Cerebral Visual Impairment
Dilemmas encountered in diagnosis, assessment, intervention, education and research
Marieke Steendam, John Ravenscroft
Workshop BR-FR
14:00 – 15:30Integrating Cognitive Neuroscience and Pedagogy in Global Education, Innovative Strategies for Transformative Teaching and Learning
Amantina Pervizaj Kelmendi
Workshop BR-DE
14:00 – 14:30Peer-Learning for Students with CVI
Experiences in a specific learning Workshop at CDV in the years 2021-2024
Cornelle Dieschburg
Lecture BR-IT
14:30 – 15:00Angepasstes Lernen, Technische Aufbereitung von Original-Schulmaterialien für den inklusiven Unterricht bei CVI
Mike Wetzel
Lecture BR-IT
15:00 – 15:30Closing in on a consensus in identifying, assessing and diagnosing children with cerebral visual impairment
Barbro Lindquist, Christina Westerberg
Lecture BR-IT
14:00 – 14:30The Challenges of Current CVI Profiling, A Closer Look at Neurovisual Function Coverage in Children – A Systematic Review
Kim Ridell Di Lorenzo, Sonja Ugen, Pascale Esch
Lecture BR-UK
14:00 – 14:30Manchmal wird der Wald vor lauter Bäumen nicht gesehen” – Was beim Sehen nicht übersehen werden sollte!
Low Vision-Versorgung bei Beeinträchtigungen des Sehens inklusive CVI
Sabine Axmann, Frank Laemers, Beate Prinz, Kirsten Wahren-Krüger
Lecture BR-PT
14:30 – 15:00Eine Entdeckungsreise in die 4. Dimension, CVI aus Elternsicht
mit Pioniergeist durch einen unentdeckten Kontinent der visuellen Wahrnehmung
Michelle Carme, Cristina Orywal
Lecture BR-PT

15:30 – 16:00 Coffee Break (Panoramic Bar)

16:00 – 17:30 CVI & media: Parallel lectures & workshops

16:00 – 17:30Angepasste Lernzugänge für Schüler,innen mit CVI
Visuelle Barrieren abbauen
Cornelle Dieschburg, Kim Ridell di Lorenzo, Mike Wetzel
Workshop BR-FR
16:00 – 17:30Der „BeoBo CVI“ -Ein Beobachtungsbogen zum visuellen Verhalten von Schüler*innen  bei Verdacht auf eine Störung der zerebralen Sehverarbeitung
Vom allgemeinen Verdacht zu konkreten Hinweisen auf CVI
Eva-Maria Matthiesen, Susanne Mundhenk
Workshop BR-PT
16:00 – 17:30T.B.A.
Kathleen Vancleef
Workshop BR-DE
16:00 – 16:30‘My CVI’ psycho-education for children with cerebral visual impairment (CVI)
Mariska Stokla-Wulfse, Florine Pilon
Lecture BR-PL
16:30 – 17:00The impact of CVI on mental wellbeing and physical health
Parents perspectives
Nicola McDowell, John Ravenscroft
Lecture BR-PL
16:00 – 16:30TVPS 4 et difficultés d’apprentissages
Véronique Blaise
Lecture BR-IT
16:30 – 17:00Des outils tactiles et visuels pour une éducation inclusive: géométrie, lecture et autonomie Accessibilité, technologie et pédagogie différenciée Fatima Maria da Cruz Gonçalves, Raphael Sclisizzi
Lecture BR-IT
16:00 – 16:30Ich sehe anders! – VVWS (CVI) im sonderpädagogischen Beratung- und Unterstützungsangebot Förderschwerpunkt Sehen in Baden-Württemberg
Beschreibung von Chancen eines standardisierten sonderpädagogischen Vorgehens in der Überprüfung und Intervention bei Auffälligkeiten in der visuellen Wahrnehmung im schulischen Kontext
Dorit Mauersberger, Frederike Isenberg, Katrin Vitt
Lecture BR-UK
16:30 – 17:00Interventiosnmöglichkeiten bei CVI
Hilfreiche Spuren
Frank Laemers
Lecture BR-UK
17:00 – 17:30Development of an Intervention Guideline for Children with CVI & PIMD,SIMD
A structured approach for visual rehabilitation professionals
Luuk Wagemans, Marieke Steendam
Lecture BR-UK

17:30  Social Programm & Networking – Welcome Cocktail (Panoramic Bar)

19 March 2026 DAY 2

09:00 – 10:30Presentation on recent advancements in CVI and visual impairment diagnostics methods.
(Main Auditorium)
CDV national Screening
Dr. Sonja Ugen,
Dr. Sara Monteiro
Pierre-Jean Engel
IDS-2-BS 2025
Prof. Dr Fabian WINTER
Prof. Dr. Markus LANG
Prof. em. Dr.Ursula HOFER
Austin assessment
Dr. Nicola MCDOWELL
10:30 – 11:00Coffee Break (Panoramic Bar)
11:00 – 12:30Postersession  + Exhibition of International Media Centers and Centers for Accessible Publications (Foyer)
12:30 – 14:00Lunch (Panoramic Bar)

14:00 – 15:30 UDL in practice: Parallel lectures & workshops

14:00 – 15:30Kooperation und Individualisierung, Wege zu nachhaltiger beruflicher Teilhabe und Inklusion
Beispiele aus Praxis und Strukturentwicklung Franziska van Geldern
Workshop BR-IT
14:00 – 15:30Beleuchtung in inklusiven Schulen
Laroche Véronique, Isabelle Blase, Paula Longato
Workshop BR-UK
14:00 – 15:30Myopia in School-Aged Children: Practical Considerations
Astrid Hönekopp
Workshop BR-FR
14:00 – 15:30Vorwärts immer – rückwärts nimmer
Beratung und Unterstützung – was muss sich verändern, was muss bleiben?
Anne Henriksen, Christoph Henriksen
Workshop BR-HU
14:00 – 15:30T.B.A.
Wanda Díaz-Merced
Workshop BR-GR
14:00 – 14:30Farbvorstellungen geburtsblinder Kinder
Vera Heyl Vera, Markus Lang
Lecture BR-PT
14:30 – 15:00Transkription, Adaptation und digitale Barrierefreiheit für Schüler:innen mit Sehbeeinträchtigung, Blindheit im inklusiven Bildungssystem Luxemburgs
Tom Erdel
Lecture BR-PT
14:00 – 14:30Mehr als ein Tablet – das iPad als Türöffner für schulische Teilhabe im Kontext Sehbehinderung
Corinna Rühle
Lecture BR-DE
14:30 – 15:00TACTIPED : Aides auxiliaires tactiles personnalisées au service d’une éducation inclusive – Une approche interdisciplinaire inspirée du Design Universel pour l’Apprentissage (UDL)
Fatima Maria da Cruz Gonçalves
Lecture BR-DE
15:00 – 15:30Vers une évaluation des capacités tactiles pour mieux adapter les supports pédagogiques des élèves avec un besoin spécifique relatif à la vue
Fatima Maria da Cruz Gonçalves
Lecture BR-DE
14:00 – 14:30Digitale Inklusion durch barrierefreie PDF-Dokumente, Didaktische und technische Perspektiven für den Schulkontext
Sandro Fanelli
Lecture BR-BE
14:30 – 15:00Digitale Schulbücher barrierefrei
Erste Bilanz nach dem Start des Barrierefreiheitsstärkungsgesetz Michael Schäffler
Lecture BR-BE
15:00 – 15:30Innovative pädagogische Ansätze und digitale Werkzeuge für eine barrierefreie und inklusive Bildung
Vanessa Macchia, Stefania Torri
Lecture BR-BE
14:00 – 14:30Challenges Pertaining to Tactile Graphics for Students with Visual Impairments in STEM-Related Subjects, A Germany-Japan Comparison
Marie-Luise Schütt, Hisae Miyauchi
Lecture BR-PL
14:30 – 15:00UDL zur Gestaltung barrierefreier Bildungsprozesse in Schule und Hochschule
Impulse aus den Projekten der Servicestelle SchuHb@ZLH Marie-Luise Schütt, Susanne Peschke
Lecture BR-PL
15:00 – 15:30Nachteilsausgleich in der Berufsbildung, Schlüssel für Inklusion und Fachkräftequalifizierung
Aktuelle Erkenntnisse und Handlungsempfehlungen aus einer Untersuchung
Kirsten Vollmer
Lecture BR-PL
14:00 – 14:30Expanding visual expertise in social paediatric care – results of the pilot training programme “SLS”
Verena Kerkmann, Thomas Becher
Lecture BR-CZ
14:30 – 15:00Universal Design for Learning and the Expanded Core Curriculum: Connections, Tensions, and Perspectives for Inclusive Education
Sabine Lauber-Pohle
Lecture BR-CZ

15:30 – 16:00 Coffee Break (Panoramic Bar)

16:00 – 17:30 Expanded core Curriculum: Parallel lectures & workshops

16:00 – 17:30Doppelte Nutzen für Schülerinnen und Schüler mit mehreren Einschränkungen, die Vernetzung von Kinästhetik mit O&M
dargestellt anhand von Beispielen des Betty-Hirsch-Schulzentrums der Nikolauspflege Stuttgart
Lukas Wunder, Karin Ulrich
Workshop BR-PL
16:00 – 17:30Voir avec les doigts, sensibilisation aux images tactiles für déficients visuels – Eine sensorische Annäherung Fatima Maria da Cruz Gonçalves
Workshop BR-BE
16:00 – 17:30Digitale Schulbücher inklusiv gedacht! Ein Prototyp zur fachdidaktischen und barrierefreien Umsetzung in Geographie und Mathematik im Projekt DEM
Tom Erdel, Mike Wetzel, Hannah Lathan
Workshop BR-IT
16:00 – 17:30Seeing Beyond: hands-on training in vision testing and counselling. Practical tools for improving visual competency in interprofessional networks
Verena Kerkmann, Thomas Becher
Workshop BR-UK
16:00 – 17:30Inclusive studying at the University of Hamburg
Requirements, structures and future trends for an inclusive university
Susanne Peschke, Maike Gattermann-Kasper, Marie-Luise Schütt
Workshop BR-FR
16:00 – 17:30Exploring the IDS-2 BS A: Test Materials, Profiles, and Educational Planning
Fabian Winter
Workshop BR-HU
16:00 – 17:30T.B.A.
Sabine Lauber-Pohle
Workshop BR-GR
16:00 – 16:30A recipe for inclusive schools, five essential ingredients for supporting students with visual disabilities
Eleonora Borromeo
LECTURE BR-PT
16:30 – 17:00From pilot to practice, a five-dimension model for preparing VI learners for language exams Eleonora Borromeo
LECTURE BR-PT
17:00 – 17:30Multidisciplinary residential care path at the Robert Hollman Foundation
Elisa Moroni, Roberta Ceroni
LECTURE BR-PT
16:00 – 16:30Ins Lesen kommen und die Schulzeit begleiten
Aktionen und Angebote zur Leseförderung mit den barrierefreien Medien aus dem dzb lesen
Caroline Schürer
LECTURE BR-DE
16:30 – 17:00Braille Literacy and Quality of Life: Interdisciplinary Approaches to Sustainable Inclusion for Learners with Vision Impairment
Aasha Rose
LECTURE BR-DE
17:00 – 17:30Myopia: Prevalence, Environmental Factors and Preventive Measures in School-Aged Children
Astrid Hönekopp
LECTURE BR-DE

17:30 – 18:30 Poster Session continued (Panoramic Bar)

20:00  Gala Dinner (Panoramic Bar)

20 March 2026 DAY 3

09:00 – 11:15Keynotes – “Interdisciplinary Collaborations for Improved Diagnostics and Inclusion”
Prof. Dr. Verena Kerkmann
Prof. Dr. Cathy Williams
Dr. Michèle Mazeau
11:15 – 11:45Coffee Break (Panoramic Bar)
11:45 – 13:15Testimonials on effective inclusion strategies and discussion
T.B.A.
13:15 – 14:00Lunch (Panoramic Bar)
14:00Closing Ceremony (Main Auditorium)
Discussion on future commitments and actions to support the education of students with vision-related needs.
Prof. John Ravenscroft
Acknowledgments and recognition of significant contributions, announcement of next steps
Closing Concert
Fondation EME