Conference program (overview)
The programme outlined below is preliminary and subject to revision in light of ongoing organizational considerations. Adjustments to the schedule may arise as the conference structure is further refined. In addition, the range of sessions and content will be continuously expanded and updated.
In addition to the continuously updated online version, the current conference programme is also available for download in PDF/UA format. Please note that all versions remain provisional and are subject to ongoing revisions and updates.
DOWNLOAD PDF/UA: available soon
17 March 2026 Pre-conference day
16:00 – 19:00 Visit of the city of Luxembourg – guided Tour
18 March 2026 DAY 1
| 08:30-09:30 | Registration and Welcome (Foyer) |
| 09:30-10:00 | Opening Session (Main Auditorium) Opening musical performance and speeches by national representatives |
| 10:00-10:30 | Plenary Session 1 (Main Auditorium) Beratung und Unterstützung von Lernenden mit Beeinträchtigung des Sehens und Blindheit: Geschichte, Stand und Perspektiven Prof. Dr. Sven DEGENHARDT |
| 10:30-11:00 | Coffee Break (Panoramic Bar) |
| 11:00-12:30 | Cerebral Visual Impairment (Main Auditorium) Discussion on the latest research and clinical practices in educational support for CVI. Dr. Michèle MAZEAU Dr. Lydia UNTERBERGER Dr. Cathy Williams |
| 12:30-14:00 | Lunch (Panoramic Bar) |
14:00 – 15:30 CVI & didactics: Parallel lectures & workshops
| 14:00 – 15:30 | Effectiveness of Individualized Strategies to Vision-Related Needs Sonja Alimović, Matea Kasun Luburić, Andrea Paulik Workshop BR-PL |
| 14:00 – 15:30 | The European Professional Network on Cerebral Visual Impairment Dilemmas encountered in diagnosis, assessment, intervention, education and research Marieke Steendam, John Ravenscroft Workshop BR-FR |
| 14:00 – 15:30 | Integrating Cognitive Neuroscience and Pedagogy in Global Education, Innovative Strategies for Transformative Teaching and Learning Amantina Pervizaj Kelmendi Workshop BR-DE |
| 14:00 – 14:30 | Peer-Learning for Students with CVI Experiences in a specific learning Workshop at CDV in the years 2021-2024 Cornelle Dieschburg Lecture BR-IT |
| 14:30 – 15:00 | Angepasstes Lernen, Technische Aufbereitung von Original-Schulmaterialien für den inklusiven Unterricht bei CVI Mike Wetzel Lecture BR-IT |
| 15:00 – 15:30 | Closing in on a consensus in identifying, assessing and diagnosing children with cerebral visual impairment Barbro Lindquist, Christina Westerberg Lecture BR-IT |
| 14:00 – 14:30 | The Challenges of Current CVI Profiling, A Closer Look at Neurovisual Function Coverage in Children – A Systematic Review Kim Ridell Di Lorenzo, Sonja Ugen, Pascale Esch Lecture BR-UK |
| 14:00 – 14:30 | Manchmal wird der Wald vor lauter Bäumen nicht gesehen” – Was beim Sehen nicht übersehen werden sollte! Low Vision-Versorgung bei Beeinträchtigungen des Sehens inklusive CVI Sabine Axmann, Frank Laemers, Beate Prinz, Kirsten Wahren-Krüger Lecture BR-PT |
| 14:30 – 15:00 | Eine Entdeckungsreise in die 4. Dimension, CVI aus Elternsicht mit Pioniergeist durch einen unentdeckten Kontinent der visuellen Wahrnehmung Michelle Carme, Cristina Orywal Lecture BR-PT |
15:30 – 16:00 Coffee Break (Panoramic Bar)
16:00 – 17:30 CVI & media: Parallel lectures & workshops
| 16:00 – 17:30 | Angepasste Lernzugänge für Schüler,innen mit CVI Visuelle Barrieren abbauen Cornelle Dieschburg, Kim Ridell di Lorenzo, Mike Wetzel Workshop BR-FR |
| 16:00 – 17:30 | Der „BeoBo CVI“ -Ein Beobachtungsbogen zum visuellen Verhalten von Schüler*innen bei Verdacht auf eine Störung der zerebralen Sehverarbeitung Vom allgemeinen Verdacht zu konkreten Hinweisen auf CVI Eva-Maria Matthiesen, Susanne Mundhenk Workshop BR-PT |
| 16:00 – 17:30 | T.B.A. Kathleen Vancleef Workshop BR-DE |
| 16:00 – 16:30 | ‘My CVI’ psycho-education for children with cerebral visual impairment (CVI) Mariska Stokla-Wulfse, Florine Pilon Lecture BR-PL |
| 16:30 – 17:00 | The impact of CVI on mental wellbeing and physical health Parents perspectives Nicola McDowell, John Ravenscroft Lecture BR-PL |
| 16:00 – 16:30 | TVPS 4 et difficultés d’apprentissages Véronique Blaise Lecture BR-IT |
| 16:30 – 17:00 | Des outils tactiles et visuels pour une éducation inclusive: géométrie, lecture et autonomie Accessibilité, technologie et pédagogie différenciée Fatima Maria da Cruz Gonçalves, Raphael Sclisizzi Lecture BR-IT |
| 16:00 – 16:30 | Ich sehe anders! – VVWS (CVI) im sonderpädagogischen Beratung- und Unterstützungsangebot Förderschwerpunkt Sehen in Baden-Württemberg Beschreibung von Chancen eines standardisierten sonderpädagogischen Vorgehens in der Überprüfung und Intervention bei Auffälligkeiten in der visuellen Wahrnehmung im schulischen Kontext Dorit Mauersberger, Frederike Isenberg, Katrin Vitt Lecture BR-UK |
| 16:30 – 17:00 | Interventiosnmöglichkeiten bei CVI Hilfreiche Spuren Frank Laemers Lecture BR-UK |
| 17:00 – 17:30 | Development of an Intervention Guideline for Children with CVI & PIMD,SIMD A structured approach for visual rehabilitation professionals Luuk Wagemans, Marieke Steendam Lecture BR-UK |
17:30 Social Programm & Networking – Welcome Cocktail (Panoramic Bar)
19 March 2026 DAY 2
| 09:00 – 10:30 | Presentation on recent advancements in CVI and visual impairment diagnostics methods. (Main Auditorium) CDV national Screening Dr. Sonja Ugen, Dr. Sara Monteiro Pierre-Jean Engel IDS-2-BS 2025 Prof. Dr Fabian WINTER Prof. Dr. Markus LANG Prof. em. Dr.Ursula HOFER Austin assessment Dr. Nicola MCDOWELL |
| 10:30 – 11:00 | Coffee Break (Panoramic Bar) |
| 11:00 – 12:30 | Postersession + Exhibition of International Media Centers and Centers for Accessible Publications (Foyer) |
| 12:30 – 14:00 | Lunch (Panoramic Bar) |
14:00 – 15:30 UDL in practice: Parallel lectures & workshops
| 14:00 – 15:30 | Kooperation und Individualisierung, Wege zu nachhaltiger beruflicher Teilhabe und Inklusion Beispiele aus Praxis und Strukturentwicklung Franziska van Geldern Workshop BR-IT |
| 14:00 – 15:30 | Beleuchtung in inklusiven Schulen Laroche Véronique, Isabelle Blase, Paula Longato Workshop BR-UK |
| 14:00 – 15:30 | Myopia in School-Aged Children: Practical Considerations Astrid Hönekopp Workshop BR-FR |
| 14:00 – 15:30 | Vorwärts immer – rückwärts nimmer Beratung und Unterstützung – was muss sich verändern, was muss bleiben? Anne Henriksen, Christoph Henriksen Workshop BR-HU |
| 14:00 – 15:30 | T.B.A. Wanda Díaz-Merced Workshop BR-GR |
| 14:00 – 14:30 | Farbvorstellungen geburtsblinder Kinder Vera Heyl Vera, Markus Lang Lecture BR-PT |
| 14:30 – 15:00 | Transkription, Adaptation und digitale Barrierefreiheit für Schüler:innen mit Sehbeeinträchtigung, Blindheit im inklusiven Bildungssystem Luxemburgs Tom Erdel Lecture BR-PT |
| 14:00 – 14:30 | Mehr als ein Tablet – das iPad als Türöffner für schulische Teilhabe im Kontext Sehbehinderung Corinna Rühle Lecture BR-DE |
| 14:30 – 15:00 | TACTIPED : Aides auxiliaires tactiles personnalisées au service d’une éducation inclusive – Une approche interdisciplinaire inspirée du Design Universel pour l’Apprentissage (UDL) Fatima Maria da Cruz Gonçalves Lecture BR-DE |
| 15:00 – 15:30 | Vers une évaluation des capacités tactiles pour mieux adapter les supports pédagogiques des élèves avec un besoin spécifique relatif à la vue Fatima Maria da Cruz Gonçalves Lecture BR-DE |
| 14:00 – 14:30 | Digitale Inklusion durch barrierefreie PDF-Dokumente, Didaktische und technische Perspektiven für den Schulkontext Sandro Fanelli Lecture BR-BE |
| 14:30 – 15:00 | Digitale Schulbücher barrierefrei Erste Bilanz nach dem Start des Barrierefreiheitsstärkungsgesetz Michael Schäffler Lecture BR-BE |
| 15:00 – 15:30 | Innovative pädagogische Ansätze und digitale Werkzeuge für eine barrierefreie und inklusive Bildung Vanessa Macchia, Stefania Torri Lecture BR-BE |
| 14:00 – 14:30 | Challenges Pertaining to Tactile Graphics for Students with Visual Impairments in STEM-Related Subjects, A Germany-Japan Comparison Marie-Luise Schütt, Hisae Miyauchi Lecture BR-PL |
| 14:30 – 15:00 | UDL zur Gestaltung barrierefreier Bildungsprozesse in Schule und Hochschule Impulse aus den Projekten der Servicestelle SchuHb@ZLH Marie-Luise Schütt, Susanne Peschke Lecture BR-PL |
| 15:00 – 15:30 | Nachteilsausgleich in der Berufsbildung, Schlüssel für Inklusion und Fachkräftequalifizierung Aktuelle Erkenntnisse und Handlungsempfehlungen aus einer Untersuchung Kirsten Vollmer Lecture BR-PL |
| 14:00 – 14:30 | Expanding visual expertise in social paediatric care – results of the pilot training programme “SLS” Verena Kerkmann, Thomas Becher Lecture BR-CZ |
| 14:30 – 15:00 | Universal Design for Learning and the Expanded Core Curriculum: Connections, Tensions, and Perspectives for Inclusive Education Sabine Lauber-Pohle Lecture BR-CZ |
15:30 – 16:00 Coffee Break (Panoramic Bar)
16:00 – 17:30 Expanded core Curriculum: Parallel lectures & workshops
| 16:00 – 17:30 | Doppelte Nutzen für Schülerinnen und Schüler mit mehreren Einschränkungen, die Vernetzung von Kinästhetik mit O&M dargestellt anhand von Beispielen des Betty-Hirsch-Schulzentrums der Nikolauspflege Stuttgart Lukas Wunder, Karin Ulrich Workshop BR-PL |
| 16:00 – 17:30 | Voir avec les doigts, sensibilisation aux images tactiles für déficients visuels – Eine sensorische Annäherung Fatima Maria da Cruz Gonçalves Workshop BR-BE |
| 16:00 – 17:30 | Digitale Schulbücher inklusiv gedacht! Ein Prototyp zur fachdidaktischen und barrierefreien Umsetzung in Geographie und Mathematik im Projekt DEM Tom Erdel, Mike Wetzel, Hannah Lathan Workshop BR-IT |
| 16:00 – 17:30 | Seeing Beyond: hands-on training in vision testing and counselling. Practical tools for improving visual competency in interprofessional networks Verena Kerkmann, Thomas Becher Workshop BR-UK |
| 16:00 – 17:30 | Inclusive studying at the University of Hamburg Requirements, structures and future trends for an inclusive university Susanne Peschke, Maike Gattermann-Kasper, Marie-Luise Schütt Workshop BR-FR |
| 16:00 – 17:30 | Exploring the IDS-2 BS A: Test Materials, Profiles, and Educational Planning Fabian Winter Workshop BR-HU |
| 16:00 – 17:30 | T.B.A. Sabine Lauber-Pohle Workshop BR-GR |
| 16:00 – 16:30 | A recipe for inclusive schools, five essential ingredients for supporting students with visual disabilities Eleonora Borromeo LECTURE BR-PT |
| 16:30 – 17:00 | From pilot to practice, a five-dimension model for preparing VI learners for language exams Eleonora Borromeo LECTURE BR-PT |
| 17:00 – 17:30 | Multidisciplinary residential care path at the Robert Hollman Foundation Elisa Moroni, Roberta Ceroni LECTURE BR-PT |
| 16:00 – 16:30 | Ins Lesen kommen und die Schulzeit begleiten Aktionen und Angebote zur Leseförderung mit den barrierefreien Medien aus dem dzb lesen Caroline Schürer LECTURE BR-DE |
| 16:30 – 17:00 | Braille Literacy and Quality of Life: Interdisciplinary Approaches to Sustainable Inclusion for Learners with Vision Impairment Aasha Rose LECTURE BR-DE |
| 17:00 – 17:30 | Myopia: Prevalence, Environmental Factors and Preventive Measures in School-Aged Children Astrid Hönekopp LECTURE BR-DE |
17:30 – 18:30 Poster Session continued (Panoramic Bar)
20:00 Gala Dinner (Panoramic Bar)
20 March 2026 DAY 3
| 09:00 – 11:15 | Keynotes – “Interdisciplinary Collaborations for Improved Diagnostics and Inclusion” Prof. Dr. Verena Kerkmann Prof. Dr. Cathy Williams Dr. Michèle Mazeau |
| 11:15 – 11:45 | Coffee Break (Panoramic Bar) |
| 11:45 – 13:15 | Testimonials on effective inclusion strategies and discussion T.B.A. |
| 13:15 – 14:00 | Lunch (Panoramic Bar) |
| 14:00 | Closing Ceremony (Main Auditorium) Discussion on future commitments and actions to support the education of students with vision-related needs. Prof. John Ravenscroft Acknowledgments and recognition of significant contributions, announcement of next steps Closing Concert Fondation EME |
